Pagina's

Welkom

Beste ouders

In deze brief krijgen jullie een korte samenvatting van alle leergebieden en de leerinhoud die in het eerste leerjaar aan bod komen en ook een aantal nuttige weetjes. Zo kunnen jullie zich al een beetje voorstellen hoe jullie kinderen zullen werken en ontwikkelen in de klas.
Het eerste leerjaar is een leerjaar dat veel voldoening brengt.
De veranderingen die eigenlijk op een korte periode ontstaan, zijn enorm.
Hopelijk kunnen jullie met evenveel enthousiasme genieten als wij.
Het 1ste leerjaar is een grote stap maar wij zorgen ervoor dat het een stap is die ze nooit zullen vergeten.

We wensen jullie kind alvast heel veel succes en plezier in het eerste leerjaar!

LEERINHOUD EERSTE LEERJAAR

Nederlands

Waarom heet onze taalmethode: ‘Ik lees met Hup en aap.’ Wie is Hup? Wie is aap?

Hup en aap zijn twee klaspoppen, speciaal bij de methode ontworpen. Hup is al snel ieders beste vriend. Zij helpt al spelend de juf in de klas.

Het is voor de kinderen heel leuk om elke dag opnieuw te ontdekken welke letters, woordjes, opdrachten en spelletjes Hup in haar buidel heeft. Hup staat centraal binnen alles wat met lezen en taal te maken heeft. Aap is een kleine deugniet die de leerlingen gaat helpen bij het leren schrijven, spelling en creatief schrijven.

U gaat nog veel horen over Hup en aap dit schooljaar!

Hoe verloopt het lezen in de praktijk?

De sleutelwoorden worden telkens aangebracht in een leuk themaverhaal, ondersteund door vertelplaten. In het eerste leerjaar is er ook aandacht voor begrijpend lezen.

1. Schrijven

· Elke leesletter wordt onmiddellijk gekoppeld aan de schrijfletter.

· We schrijven volgens de methode ‘Karakter’.

· De aangeleerde woorden schrijven we nooit in drukletters.

· We starten met letterdictees, dan kleine woorddictees, later zinnendictees.


 

2. Lezen

De methode werkt met een leeswerkschrift per thema. Dus geen boek en een schrift maar een integratie van het leren lezen en alle aspecten van taal. Dit heeft enkel voordelen. Het kind heeft maar 1 leermiddel op de bank. Het leerproces is voor de leerkracht en de ouder heel transparant. Het kind krijgt elke 3 weken een nieuw leeswerkschrift = motivatie.

Door toevoeging van een beginmedeklinker aan een tweeklankwoord kunnen de kinderen van bij het prille begin vlot en nauwkeurig drieklankwoorden lezen (m-is = mis, k-in = kin ). Als er voldoende letters gekend zijn is het lezen van wisselrijen heel belangrijk om het leesproces te versnellen, om vlotter nieuwe woorden te leren lezen.

Inoefenen is zeer belangrijk.

Wiskunde

1. Getallenkennis

 · Rekentaal: meer, minder, evenveel, bijdoen, wegdoen, gelijk maken

· Tellen tot en met 20 (verder, terug en met sprongen)

· Getalbeelden koppelen aan cijfers

· Getallen plaatsen op de getallenas

· Getalstructuren (splitsingen t.e.m. 20)

· Hoeveelheden ordenen (>,<,=)


2. Bewerkingen

· + en – tot en met 20 zonder brug

· + en – tot en met 20 met brug

· De helft en het dubbel

3. Meten en metend rekenen
· Doe-activiteiten met l, kg en m

· Kloklezen (uur, half uur)

· Geldwaarden (euro – eurocent)

4. Meetkunde
· Figuren ordenen naar vorm

· Patronen

· Ruimtelijke oriëntatie

5. Problemen oplossen

· Begrippen: gegevens, vraag, antwoord

· De rekenverhaaltjes worden meestal klassikaal opgelost a.d.h.v. een tekening van de oefening en het noteren van een bewerking en het juist formuleren van het antwoord.

 

We werken ook met een groeiboekje dat loopt doorheen de lagere school. Persoonlijke gegevens worden hierin bijgehouden: vb. een foto, de lengte, afstanden in verspringen, snelheid van lopen, grootte van de voet, … .

 


Godsdienst

We werken met de methode ‘Sterren aan de hemel’ rond verschillende thema’s, met daarin aandacht voor andere godsdiensten en culturen. In de klas wordt er tijd genomen voor een moment van stilte en gebed.

Als christelijke school houden we geregeld (3x/jaar) vieringen. Ze worden voorzien voor de hele schoolgroep. U bent hierbij van harte welkom om aan te sluiten.

Bijbelverhalen op het niveau van de kinderen komen regelmatig aan bod.

 


Wereldoriëntatie

In de klas baseren we ons op wat leeft bij de kinderen. We gaan samen met hen de wereld verkennen. We kijken naar mensen, dieren en planten. We leren de wereld beter kennen. Dat doen we tijdens de lessen wereldoriëntatie (WO).

Thema’s die aan bod komen zijn: Wie ben ik?, dino’s, herfst, de sint, … Daaraan wordt regelmatig een leeruitstap gekoppeld. Sommige thema’s lenen er zich toe om klasdoorbrekende activiteiten te organiseren met de derde kleuterklas.

We zullen allerlei interessante activiteiten en experimenten uitvoeren. We spelen spelletjes. We stellen ons vragen over de wereld. We vertellen elkaar wat we weten.

In het eerste leerjaar gaan de leerlingen maandag 17, dinsdag 18 en woensdag 19 maart 2025 op Plattelandsklas naar Domein Puyenbroeck in Wachtebeke.



Muzische Opvoeding

Binnen elk thema is er ook aandacht voor het muzische: beeld, muziek, dans, drama en media.

Uiteraard zijn Hup en aap ook van de partij als er geknutseld, gezongen, gerijmd … wordt.

Liedjes en versjes sluiten aan bij de thema’s van W.O. en taal.

Leerlingen zijn creatief bezig tijdens de knutsellessen.

 

Zelfstandig werk of hoekenwerk

Er wordt op regelmatige basis in de hoekjes gespeeld.

Het aanbod in de hoeken varieert van week tot week: bouwhoek, legohoek, leeshoek, plasticinehoek, rekenhoek, …

Samen en zelfstandig leren werken is heel belangrijk.

Leerlingen werken ook op de IPad.


Zwemmen en bewegingsopvoeding

In het eerste leerjaar gaan de leerlingen 8 keer zwemmen. Dit start vanaf donderdag 6 februari 2025. De turnleerkracht, meester Eddy, geeft samen met de klasleerkrachten en juf Brigitte watergewenning of zwemles. Deze data zijn terug te vinden op de schoolblog. De lijst kleeft ook in de agenda van uw kind. Gelieve op die data de zwemzak en buskaart met uw kind mee te geven.

De lessen lichamelijke opvoeding worden door meester Eddy gegeven op dinsdag (voormiddag) en op vrijdag .

Sportkledij bestaat uit: een T-shirt van de school (zie apart briefje), een zwarte short en sportschoenen met witte zolen. De turnzak wordt gemaakt in de klas.

Schoolafspraken ivm sociaal-emotioneel ontwikkelen en executieve functies

 

*Individuele begroeting aan de klasdeur. Er zijn verschillende mogelijkheden.
Deze keuzemogelijkheden van begroetingen worden uitgehangen aan de klasdeur vb. knuffel, high five, vuistje, … .

*In elke klas is er een  gelamineerde doel zichtbaar aanwezig en wordt gebruikt om visueel voor te stellen wat het doel is van de les.

*Wekelijks aan bod laten komen van het spelen van gezelschapsspellen. Dit kan klasoverschrijdend gebeuren. Kinderen kunnen veel leren van elkaar.

 

Dit is natuurlijk een beknopte versie van wat jullie kind zal leren en beleven in het 1ste leerjaar.

 

NOG ENKELE WEETJES

· Juf Dany is klasleerkracht van 1A en juf Sophie is klasleerkracht van 1B.

· Elke dag wordt de schoolagenda door de ouders nagezien en geparafeerd. Zo blijven jullie op de hoogte van wat jullie kind beleeft in de klas.

· Tijdens de speeltijd kan een koek (maximaal 1x/dag) of een stuk fruit maar geen snoep of chocolade.

· De kinderen krijgen materiaal mee uit de klas, o.a. hun leesboekje, blokjes, woordkaartjes, Als wij allemaal samen zorg dragen voor dit materiaal, kunnen wij er nog vele jaren van genieten.

· In het begin van het schooljaar zoeken we een peter of meter voor hen uit (leerling uit de 6de klas in de lagere school). Bij hem of haar kunnen ze terecht als er iets is, kunnen ze iets vragen, en het is een vertrouwenspersoon voor hen. Samen organiseren we activiteiten in de Bostorie.

· Naar de klas gaan gebeurt als er gebeld wordt, de leerlingen vormen geen rij, maar gaan rustig naar boven. Ze hangen hun jas aan de kapstok en maken hun boekentas leeg (agenda, brievenmap, huiswerkmap, brooddoos, fruit – en koekendoos, drinkbus ... )

· Jarig in de klas

Ben je jarig in de klas? Dat laten we natuurlijk niet zomaar voorbijgaan.

We vieren de verjaardag in de klas met een verjaardagritueel:

o We maken een verjaardagkroon en ze krijgen een verjaardagskaart en mogen een kleinigheidje kiezen uit de doos.

o We zingen een lied voor de jarige.

o We maken vuurwerk voor de jarige.

o De jarige versiert zijn taart op het digitale bord.

Een traktatie in de klas is zeker niet verplicht. Als u uw kind iets wilt meebrengen dan hebt u de keuze:


U geeft een traktatie mee naar de klas:

Klascadeau / traktatie voor de klas :

Een leuk boek, een spelletje, … is zeker altijd welkom

Zelfgemaakte cakejes, gezonde snacks, fruit, … (geen slagroom/geen grote biscuittaarten, …).Deze worden in de klas opgegeten en niet mee gegeven naar huis.

Mogen we ook vragen de uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes, niet via de school te laten verdelen.

· Na de krokusvakantie is er niveaulezen. (Groot)ouders die zich graag engageren kunnen zich opgeven om maandagnamiddag vanaf 15u00 een leesgroepje te begeleiden. Dit gaat enkel door als we voldoende begeleiders vinden.

-Graag doen wij ook beroep op enkele (groot)-ouders om op de volgende dinsdagnamiddagen 22/10, 17/12, 25/12, 01/04 en 17/06 spelletjes te komen spelen samen met de kinderen van de derde kleuterklas. (Zie apart briefje).

· Regelmatig vinden we op onze school verloren voorwerpen (truien, mutsen, boterhammendozen,…). Wij vragen u om kledingstukken en schoolmateriaal te naamtekenen. Zo vinden we vlugger de eigenaars van de verloren spullen terug.

· Graag wijzen wij u er op dat boterhammen in een brooddoos, een koekje in een doosje (zonder verpakking) en water in een herbruikbaar flesje een heel stuk milieuvriendelijker zijn en ook voor onze school de afvalberg helpen verkleinen. Graag ook dit NAAMTEKENEN!

· Bostorie: De leerlingen van het eerste leerjaar gaan regelmatig naar de Bostorie. Dit kan met de 3de kleuterklas of met de leerlingen van het 6de leerjaar.

· Huiswerk

Op maandag, dinsdag en donderdag krijgen de leerlingen huiswerk mee naar huis. Dit mag maximum 15 à 30 min. in beslag nemen. Indien uw kind hier langer over doet, is het belangrijk om de klasleerkracht hierover te informeren. Er gaan ook taken op Bingel staan. De gegevens om in de loggen staan op een sticker in de agenda.

· Verbeterwerk
Alles wat de leerlingen maken in de werkschriften zal nagekeken en verbeterd worden. Wanneer de taak goed is uitgevoerd krijgen ze een sticker of stempel.

· De leerlingen krijgen 5 keer per jaar een rapport: een cijferrapport (met punten en batterijen). Alsook een leesrapport.

Ze krijgen regelmatig de toetsenmap mee naar huis. Gelieve alles steeds te ondertekenen.

· Heb je vragen of zorgen, aarzel dan niet om steeds de klasleerkracht aan te spreken. Uiteraard kan je ook terecht bij de directie en/of zorgcoördinator Veronique Mortier. 

Mailen kan naar: veronique.mortier@vuurtorendrongen.be

 

· Jullie hoeven geen schoolmateriaal (mappen, gom, potlood, schaar, … ) aan te kopen, dit wordt aangeboden door de school. Wel zou het handig zijn als uw kind 2 stevige doosjes meebrengt: eentje om de woordkaarten in te stoppen en 1 voor de splitsingen.

· Om ‘s morgens en ‘s middags de lessen vlot te kunnen laten starten, willen wij vragen om uw kind(eren) tijdig (= ten laatste 5 minuutjes vóór het belsignaal) tot aan de schoolpoort te brengen.

· Jaarlijks wordt grondig nagegaan of de huidige klassamenstelling dient herbekeken te worden in het belang van de ontwikkeling van de kinderen.

 

Heb je een vraag, zit je met een probleem of wil je gewoon even een babbeltje maken, je bent steeds welkom in onze klas.

 

Met vriendelijke groeten,

Juf Dany en juf Sophie