Beste ouders
In deze brief krijgen jullie een korte samenvatting
van alle leergebieden en de leerinhoud die in het eerste leerjaar aan bod komen
en ook een aantal nuttige weetjes. Zo kunnen jullie zich al een beetje
voorstellen hoe jullie kinderen zullen werken en ontwikkelen in de klas.
Het eerste leerjaar is een leerjaar dat veel voldoening brengt.
De veranderingen die eigenlijk op een korte periode ontstaan, zijn enorm.
Hopelijk kunnen jullie met evenveel enthousiasme genieten als wij.
Het 1ste leerjaar is een grote stap maar wij zorgen ervoor dat het een stap is
die ze nooit zullen vergeten.
We wensen jullie kind alvast heel veel succes en
plezier in het eerste leerjaar!
LEERINHOUD EERSTE
LEERJAAR
Nederlands
Waarom heet onze taalmethode: ‘Ik lees met Hup en
aap.’ Wie is Hup? Wie is aap?
Hup en aap zijn twee klaspoppen, speciaal bij de
methode ontworpen. Hup is al snel ieders beste vriend. Zij helpt al spelend de
juf in de klas.
Het is voor de kinderen heel leuk om elke dag
opnieuw te ontdekken welke letters, woordjes, opdrachten en spelletjes Hup in
haar buidel heeft. Hup staat centraal binnen alles wat met lezen en taal te
maken heeft. Aap is een kleine deugniet die de leerlingen gaat helpen bij het
leren schrijven, spelling en creatief schrijven.
U gaat nog veel horen over Hup en aap dit
schooljaar!
Hoe verloopt het lezen in de praktijk?
De sleutelwoorden worden telkens aangebracht in een
leuk themaverhaal, ondersteund door vertelplaten. In het eerste leerjaar is er
ook aandacht voor begrijpend lezen.
· Elke leesletter
wordt onmiddellijk gekoppeld aan de schrijfletter.
· We schrijven
volgens de methode ‘Karakter’.
· De aangeleerde
woorden schrijven we nooit in drukletters.
· We starten met
letterdictees, dan kleine woorddictees, later zinnendictees.
2. Lezen
De methode werkt
met een leeswerkschrift per thema. Dus geen boek en een schrift maar een
integratie van het leren lezen en alle aspecten van taal. Dit heeft enkel
voordelen. Het kind heeft maar 1 leermiddel op de bank. Het leerproces is voor
de leerkracht en de ouder heel transparant. Het kind krijgt elke 3 weken een
nieuw leeswerkschrift = motivatie.
Door toevoeging van een beginmedeklinker aan een
tweeklankwoord kunnen de kinderen van bij het prille begin vlot en nauwkeurig
drieklankwoorden lezen (m-is = mis, k-in = kin ). Als er voldoende letters
gekend zijn is het lezen van wisselrijen heel belangrijk om het leesproces te
versnellen, om vlotter nieuwe woorden te leren lezen.
Inoefenen is zeer belangrijk.
1. Getallenkennis
· Rekentaal: meer, minder, evenveel, bijdoen,
wegdoen, gelijk maken
· Tellen tot en
met 20 (verder, terug en met sprongen)
· Getalbeelden
koppelen aan cijfers
· Getallen
plaatsen op de getallenas
· Getalstructuren
(splitsingen t.e.m. 20)
· Hoeveelheden
ordenen (>,<,=)
2. Bewerkingen
· + en – tot en
met 20 zonder brug
· + en – tot en
met 20 met brug
· De helft en het
dubbel
·
Doe-activiteiten met l, kg en m
· Kloklezen (uur,
half uur)
· Geldwaarden
(euro – eurocent)
4. Meetkunde
·
Figuren ordenen naar vorm
· Patronen
· Ruimtelijke
oriëntatie
5. Problemen
oplossen
· Begrippen:
gegevens, vraag, antwoord
· De rekenverhaaltjes
worden meestal klassikaal opgelost a.d.h.v. een tekening van de oefening en het
noteren van een bewerking en het juist formuleren van het antwoord.
We werken ook met
een groeiboekje dat loopt doorheen de lagere school. Persoonlijke gegevens
worden hierin bijgehouden: vb. een foto, de lengte, afstanden in verspringen,
snelheid van lopen, grootte van de voet, … .
Godsdienst
Als christelijke school houden we
geregeld (3x/jaar) vieringen. Ze worden voorzien voor de hele schoolgroep. U bent hierbij van harte
welkom om aan te sluiten.
Bijbelverhalen op
het niveau van de kinderen komen regelmatig aan bod.
Wereldoriëntatie
In de klas baseren we ons op wat leeft bij de
kinderen. We gaan samen met hen de wereld verkennen. We kijken naar mensen,
dieren en planten. We leren de wereld beter kennen. Dat doen we tijdens de
lessen wereldoriëntatie (WO).
Thema’s die aan bod komen zijn: Wie ben ik?,
dino’s, herfst, de sint, … Daaraan wordt regelmatig een leeruitstap gekoppeld.
Sommige thema’s lenen er zich toe om klasdoorbrekende activiteiten te
organiseren met de derde kleuterklas.
We zullen allerlei interessante activiteiten en
experimenten uitvoeren. We spelen spelletjes. We stellen ons vragen over de
wereld. We vertellen elkaar wat we weten.
In het eerste
leerjaar gaan de leerlingen maandag 17, dinsdag 18 en woensdag 19 maart 2025 op
Plattelandsklas naar Domein Puyenbroeck in Wachtebeke.
Muzische Opvoeding
Binnen elk thema
is er ook aandacht voor het muzische: beeld, muziek, dans, drama en media.
Uiteraard zijn Hup
en aap ook van de partij als er geknutseld, gezongen, gerijmd … wordt.
Liedjes en versjes
sluiten aan bij de thema’s van W.O. en taal.
Leerlingen zijn
creatief bezig tijdens de knutsellessen.
Zelfstandig werk
of hoekenwerk
Er wordt op regelmatige
basis in de hoekjes gespeeld.
Het aanbod in de
hoeken varieert van week tot week: bouwhoek, legohoek, leeshoek,
plasticinehoek, rekenhoek, …
Samen en
zelfstandig leren werken is heel belangrijk.
Leerlingen werken
ook op de IPad.
Zwemmen en bewegingsopvoeding
In het eerste leerjaar gaan de leerlingen 8 keer
zwemmen. Dit start vanaf donderdag 6 februari 2025. De turnleerkracht, meester
Eddy, geeft samen met de klasleerkrachten en juf Brigitte watergewenning of
zwemles. Deze data zijn terug te vinden op de schoolblog. De lijst kleeft ook
in de agenda van uw kind. Gelieve op die data de zwemzak en buskaart met uw
kind mee te geven.
De lessen lichamelijke opvoeding worden door
meester Eddy gegeven op dinsdag (voormiddag) en op vrijdag .
Sportkledij bestaat uit: een T-shirt van de school
(zie apart briefje), een zwarte short en sportschoenen met witte zolen. De
turnzak wordt gemaakt in de klas.
Schoolafspraken
ivm sociaal-emotioneel ontwikkelen en executieve functies
*Individuele begroeting aan de klasdeur.
Er zijn verschillende mogelijkheden.
Deze keuzemogelijkheden van begroetingen worden uitgehangen aan de klasdeur vb.
knuffel, high five, vuistje, … .
*In
elke klas is er een gelamineerde doel zichtbaar aanwezig en wordt
gebruikt om visueel voor te stellen wat het doel is van de les.
*Wekelijks aan bod laten komen van het
spelen van gezelschapsspellen. Dit kan klasoverschrijdend gebeuren. Kinderen
kunnen veel leren van elkaar.
Dit is natuurlijk
een beknopte versie van wat jullie kind zal leren en beleven in het 1ste
leerjaar.
NOG ENKELE WEETJES
· Juf Dany is
klasleerkracht van 1A en juf Sophie is klasleerkracht van 1B.
· Elke dag wordt
de schoolagenda door de ouders nagezien en geparafeerd. Zo
blijven jullie op de hoogte van wat jullie kind beleeft in de klas.
· Tijdens de speeltijd
kan een koek (maximaal 1x/dag) of een stuk fruit maar geen snoep
of chocolade.
· De kinderen
krijgen materiaal mee uit de klas, o.a. hun leesboekje, blokjes,
woordkaartjes, Als wij allemaal samen zorg dragen voor dit materiaal,
kunnen wij er nog vele jaren van genieten.
· In het begin van
het schooljaar zoeken we een peter of meter voor hen uit (leerling uit
de 6de klas in de lagere school). Bij hem of haar kunnen ze terecht als er iets
is, kunnen ze iets vragen, en het is een vertrouwenspersoon voor hen. Samen
organiseren we activiteiten in de Bostorie.
· Naar de klas
gaan gebeurt als er gebeld wordt, de leerlingen vormen geen rij, maar gaan
rustig naar boven. Ze hangen hun jas aan de kapstok en maken hun boekentas leeg
(agenda, brievenmap, huiswerkmap, brooddoos, fruit – en koekendoos, drinkbus
... )
· Jarig in de
klas
Ben je jarig in de
klas? Dat laten we natuurlijk niet zomaar voorbijgaan.
We vieren de
verjaardag in de klas met een verjaardagritueel:
o We maken een verjaardagkroon
en ze krijgen een verjaardagskaart en mogen een kleinigheidje kiezen uit de
doos.
o We zingen een
lied voor de jarige.
o We maken
vuurwerk voor de jarige.
o De jarige
versiert zijn taart op het digitale bord.
Een traktatie in
de klas is zeker niet verplicht. Als u uw kind iets wilt meebrengen dan hebt u
de keuze:
U geeft een traktatie mee naar de klas:
Klascadeau /
traktatie voor de klas :
Een leuk boek, een
spelletje, … is zeker altijd welkom
Zelfgemaakte
cakejes, gezonde snacks, fruit, … (geen slagroom/geen grote biscuittaarten, …).Deze
worden in de klas opgegeten en niet mee gegeven naar huis.
Mogen we ook
vragen de uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes, niet via de school te laten
verdelen.
· Na de
krokusvakantie is er niveaulezen. (Groot)ouders die zich graag engageren
kunnen zich opgeven om maandagnamiddag vanaf 15u00 een leesgroepje te
begeleiden. Dit gaat enkel door als we voldoende begeleiders vinden.
-Graag doen wij
ook beroep op enkele (groot)-ouders om op de volgende dinsdagnamiddagen 22/10,
17/12, 25/12, 01/04 en 17/06 spelletjes te komen spelen samen met de kinderen
van de derde kleuterklas. (Zie apart briefje).
· Regelmatig
vinden we op onze school verloren voorwerpen (truien, mutsen,
boterhammendozen,…). Wij vragen u om kledingstukken en schoolmateriaal te naamtekenen.
Zo vinden we vlugger de eigenaars van de verloren spullen terug.
· Graag wijzen wij
u er op dat boterhammen in een brooddoos, een koekje in een doosje
(zonder verpakking) en water in een herbruikbaar flesje een heel
stuk milieuvriendelijker zijn en ook voor onze school de afvalberg helpen
verkleinen. Graag ook dit NAAMTEKENEN!
· Bostorie:
De leerlingen van het eerste leerjaar gaan regelmatig naar de Bostorie. Dit kan
met de 3de kleuterklas of met de leerlingen van het 6de
leerjaar.
· Huiswerk
Op maandag,
dinsdag en donderdag krijgen de leerlingen huiswerk mee naar huis. Dit mag
maximum 15 à 30 min. in beslag nemen. Indien uw kind hier langer over doet, is
het belangrijk om de klasleerkracht hierover te informeren. Er gaan ook taken
op Bingel staan. De gegevens om in de loggen staan op een sticker in de agenda.
· Verbeterwerk
Alles wat de leerlingen maken in de werkschriften zal nagekeken en verbeterd
worden. Wanneer de taak goed is uitgevoerd krijgen ze een sticker of stempel.
· De leerlingen
krijgen 5 keer per jaar een rapport: een cijferrapport (met punten en
batterijen). Alsook een leesrapport.
Ze krijgen
regelmatig de toetsenmap mee naar huis. Gelieve alles steeds te ondertekenen.
· Heb je vragen of zorgen, aarzel dan niet om
steeds de klasleerkracht aan te spreken. Uiteraard kan je ook terecht bij de
directie en/of zorgcoördinator Veronique Mortier.
Mailen kan naar: veronique.mortier@vuurtorendrongen.be
· Jullie hoeven geen
schoolmateriaal (mappen, gom, potlood, schaar, … ) aan te kopen, dit
wordt aangeboden door de school. Wel zou het handig zijn als uw kind 2
stevige doosjes meebrengt: eentje om de woordkaarten in te stoppen en 1
voor de splitsingen.
· Om ‘s morgens en
‘s middags de lessen vlot te kunnen laten starten, willen wij vragen om uw
kind(eren) tijdig (= ten laatste 5 minuutjes vóór het belsignaal) tot aan
de schoolpoort te brengen.
· Jaarlijks wordt
grondig nagegaan of de huidige klassamenstelling dient herbekeken te worden in
het belang van de ontwikkeling van de kinderen.
Heb je een vraag,
zit je met een probleem of wil je gewoon even een babbeltje maken, je bent
steeds welkom in onze klas.
Met vriendelijke
groeten,
Juf Dany en juf
Sophie